donderdag 29 maart 2018

**** 'The Art of Teaching' ****

                                               ** Kennisoverdracht **


Het 'overbrengen van kennis' is , naar mijn bescheiden mening , zoveel meer dan het delen van informatie opgedaan uit bijvoorbeeld boeken , vakbladen , studies etc. etc. 
De Franse filosoof Michel de Montaigne ( 1533-1592 ) heeft ooit gezegd : '' We kunnen veelwetend zijn door andermans kennis , maar we kunnen niet wijs zijn door andermans wijsheid ...'' 

Is dit waar ? .... Voor mij in ieder geval wel ... 
   
Ongelofelijk veel kennis heb ik mogen vergaren uit o.a. boeken , documentaires en biografieën , en dus 'kennis uit (levens)ervaring' van anderen..(afkomstig uit verschillende disciplines, kunstvormen , volken , landen , historie en wetenschap)  ..Het op de juiste manier toepassen ( en overbrengen ) van deze kennis kost(te) mij tijd, oefening en veel geduld ... Want , hoe kan je iemand iets leerzaams vertellen als jijzelf niet begrijpt wat je probeert over te brengen ? 
Het vergt levenservaring en wijsheid om een leergierig persoon 'iets' bij te brengen dat vervolgens ook blijft 'hangen' , maar het is niet vanzelfsprekend dat die leergierige persoon hier automatisch 'wijs' van zou worden..... Hangt dit niet af van ' wat er met deze opgedane kennis ' wordt gedaan ?   

...............En , blijft theorie theorie of komt het tot 'leven' in de praktijk ? 

----           ------------------   ---- -------------------   

                                                       ** De Lespraktijk ** 



De lespraktijk  :...... een 'plek' waar de docent / leraar / onderwijzer lesgeeft , .. waar men iets kan leren , waar men inspiratie opdoet .. .. Logisch. Toch ? Zo zou het wel moeten zijn .. 


Als een persoon zich bij mij aanmeldt voor Muziek-/ Gitaarlessen , dan ga ik ervan uit dat deze persoon wilt leren de Gitaar te bespelen , en de muziektaal leren 'spreken en lezen'  .. Mijn taak is om de lessen gemotiveerd en -het liefst- inspirerend te brengen , zodat de (gemotiveerde) leerling in staat is bekwaamheden te ontwikkelen dmv o.a. regelmatige oefening en studie.. 

( check mijn Blog / artikel de 'Colours of the Guitar Filosofie I & II )



Ik zie de Lespraktijk tevens als een omgeving waar 'de leraar leert leren' ... 'Learning to Learn' . 
 In mijn lespraktijk heb ik leren (!) kijken naar mezelf .. Nietsvermoedend brachten (en brengen) sommige leerlingen  me op ideeën m.b.t. aanpak , 'nieuwe' technieken en/of benaderingen .... 

Kennisoverdracht is , wat mij betreft , dus geen eenrichtingsverkeer .. De vragen die ik mezelf iedere keer stel zijn ondermeer  : '' Bèn ik Open Minded of .... ? Is de gegeven informatie correct ? Worden leerlingen voldoende uitgedaagd ? .....etc. '' 

Niets in de lespraktijk is zo mooi als de wisselwerking tussen leerling en leraar.. Het label 'Leraar / Leerling' vervaagt , en men communiceert , zoekt en vindt ..... 



 Ritme ....                           








                                                  Kleur....

                                                                                         
                                                                 
Voldoening in wat met leert te doen , en te doen wat men heeft geleerd ..terwijl eigen identiteit behouden blijft ....

-------------------------------------------------





'' Ware kennis bestaat erin te weten dat men niets weet...... ''  Socrates (469 v.C.- 399 v.C.) 

'' Knowledge speaks , but Wisdom listens ''  Jimi Hendrix (1942 - 1970)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten