**** CHORDOFONEN ? ****
* Chordofonen is een veelgebruikte Griekse benaming voor Snaarinstrumenten . Curt Sachs bedacht een classificering , waarbij het uiterlijk , de bouw van het instrument bepalend was voor hem en dus niet de manier van spelen ....
We gaan eens kijken naar de * vijf basistypen onder de Chordofonen
1.) DE MUZIEKBOOG
Als een pijl wordt weggeschoten ontstaat een bepaalde toon , doordat de boogpees in trilling is gebracht.... Dat 'effect' is in een muzikale context te benutten , et voilà : de muziekboog is geboren !
Deze ' muziekboog' bestaat uit één of meer snaren die tussen de uiteinden van een gebogen stok gespannen zijn ....
****
2.) DE LIER
Zoals je op de afbeelding hierboven kunt zien , heeft de lier een klankkast waarvoor diverse zaken kunnen worden gebruikt : o.a. de schild van een schildpad , holle voorwerpen zoals een kalebas. De snaren lopen vanuit de klankkast / resonator over een 'kam' naar een door twee armen gesteunde dwarslat .....
****
3.) DE HARP
De harp is voor de meesten wel een bekend instrument ... Toch ? De snaren van een harp lopen vanaf een klanklichaam (resonator) , in schuine richting naar één lat of staaf .... Op de afbeelding hierboven zie je twee verschillende : Links de Middeleeuwse harp , rechts de 'pedaalharp' ofwel de orkestharp ...
****
4.) DE LUIT
De luit behoort tot de vierde hoofdgroep .... De snaren van instrumenten uit deze familie bevinden zich dicht bij het klanklichaam ; hier vandaan lopen ze naar de zogenaamde 'hals' , die in het verlengde van de klankast te vinden is ... De 'kam' zorgt ervoor dat de snaren vrij kunnen vibreren , door ze van de klankkast af te houden !
****
5.) DE CITER
Bij de citer / citer-achtigen lopen de snaren over de gehele lengte van ( en evenwijdig aan ) het klanklichaam .... Twee of meer kammen zorgen ervoor dat de snaren los van de resonator worden gehouden ......
-----------------------------------------------
OVEREENKOMSTEN
Uiteraard zijn er overeenkomsten tussen de Snaarinstrumenten ... Het gebruik van 1-trillende snaren om tot geluid te komen , is de meest duidelijke !
Hierover valt zeer veel te vertellen , want een vibrerende snaar heeft specifieke eigenschappen . De uiteindelijke toonhoogte wordt immers bepaald door de ' langste vibratie ' ... Terwijl de 'boventonen' worden bepaald door , laten we zeggen, ' overige trillingen ' ............
Bij citers , lieren en luiten valt 2-het gebruik van een 'kam' op , en bij de gitaar zijn 3-de functie van snaarhouder en kam verenigd ....
4- de bevestiging van de snaren is ook een overeenkomst : bij 'primitieve' snaarinstrumenten worden snaren vastgeknoopt , terwijl men gebruik maakt van stemringen of pennen bij de 'geavanceerde' instrumenten ( Stempinnen ) .
-------------------------
Als het gaat om Speeltechnieken bestaat er een aantal die op -vrijwel- alle chordofonen kunnen worden toegepast : Het tokkelen met de hand / vingers , een plectrum , strijken , aanslaan ... Terwijl de snaren van de Aeolusharp door de wind tot trillen gebracht ...(zie afbeelding hieronder)
************
Er is door de tijden heen veel veranderd en/of tot ontwikkeling gekomen ...Dit geldt ook voor de Muziek en de hiervoor te gebruiken Muziekinstrumenten ; In dit geval de Chordofonen ..... (en dan hebben we het nog niet eens over de digitale techniek binnen de muziek )
Net als ikzelf zijn er zovelen die een of meer snaarinstrumenten bespelen ... Maar het ''graven in de geschiedenis'' blijft mijn persoon boeien , inspireren en raakt gevoelige snaren ...... All Strings Attached ....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten